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Michael Jackson: Slave to the Rhythm

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I have to ask you this, so many mothers in my audience have said to please ask you this question. Why do you always grab your crotch?

(Giggle) Why do I grab my crotch? You know, I think it happens subliminally. When I dance, if you're a dancer, you know, you're just interpreting the sounds and the accompaniment of the music. If there's a driving bass, you become the bass. If there's a cello or if there's a string, you become that. So you become the emotion of what that sound is, okay? So if I'm doing a move and I go bam and I grab myself, it's the music that compels me to do it. It's not saying that I'm dying to grab down there and it's not in a great place, you don't think about it, it just happens. Sometimes, I'll look back at the footage and I'll go... and I go, "Did I do that?" So I'm a slave to the rhythm. (10 Feburary 1993, Michael Jackson Talks... To Oprah)

What does it feel like when you're dancing onstage?

I am a slave to the rhythm. I am a palette. I just go with the moment. You've got to do it that way because if you're thinking, you're dead. Performing is not about thinking; it's about feeling. (10 November 2001, TV Guide)

I love entertaining and I always will love entertaining. I love becoming a slave to rhythm. Because dancing is about interpreting the sounds and accompaniments of the orchestra. You know, you become the sound, you become the bass, you become whatever you hear, and you do it bodily. (November 2002, Gold)

Each song is a child I nourish and give my love to. But even if you have never written a song, your life is a song. How can it not be? In wave after wave, Nature caresses you—the rhythm of each dawn and each sunset is part of you, the falling rain touches your soul, and you see yourself in the clouds that are playing tag with the sun. To live is to be musical, starting with the blood dancing in your veins. Everything living has a rhythm. To feel each one, softly and attentively, brings out its music. Do you feel your music? (1992, Dancing The Dream)


──訊いておきたいことがあるの。視聴者の大勢のお母さん方から是非訊いてくれと言われてるのよ。どうしていつも股間を掴むの?

「どうして股間を掴むのかって(笑)? 無意識にやってしまうんですよ。踊ってる時、ダンサーは音楽を奏でているサウンドを表現するわけです。ノリのいいベースであれば、自分もベースになる。チェロとか弦楽器なら、それになる。そのサウンドが表す情感になりきるわけです。つまり、僕が踊りながら(股間を)“バーン!”って掴んだら、それは音楽がそうさせているということなんです。掴もうとして掴むわけじゃない。あまりいい場所じゃないですしね。考える間もなく、そうなっているんです。後から映像を見て、“こんなことやったの?”って驚くことがありますよ。僕はリズムの奴隷なんです」(10 Feburary 1993, Michael Jackson Talks... To Oprah)

──ステージで踊っている時はどんな感じ?

「リズムの奴隷さ。僕はパレットなんだ。ただその瞬間に身を任せる。それしかないよ。考えたらおしまいだからね。パフォーマンスは考えてやるものじゃない。感じるものなんだ」(10 November 2001, TV Guide)

「僕は人を楽しませるのが好きだし、それはこれからもずっと変わらないよ。僕はリズムの奴隷になるのが好きなんだ。ダンスというのは、オーケストラの音や演奏を置き換えることだからね。自分で音になるわけ。ベースであれ何であれ、その音になる。身体でもってね」(November 2002, Gold)

「どの歌も僕が手塩にかけて育てた大切な子供。でも、たとえ歌を作ったことがない人でも、人生がすでに歌なんだ。だってそうじゃないか。寄せては返す波のように、自然は僕たちを愛撫する。夜明けと夕暮れが織りなす日々のリズムとともに僕らは生き、降りそそぐ雨に心を洗われ、お日さまと鬼ごっこする雲に自分を見る。生きるということは音楽と一緒で、血管のなかで血が踊りだすことから始まる。生きているものすべてにリズムがあるんだ。慎重に、注意深くそのリズムを感じれば、そこから音楽が溢れだす。あなたも自分の音楽を感じるだろうか?」(1992, Dancing The Dream)



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